Informatiesessies 2020 "Eén jaar DABS"

Op 31 maart 2019 startte de Databank van Akten van de Burgerlijke Stand (DABS). De inzet en het geduld van de beambten in de gemeenten maakten het verschil in de overgang van de papieren registers naar de elektronische burgerlijke stand, zeker wanneer technische euvels of onvolkomenheden de kop opstaken. Deze prestatie bleef niet onopgemerkt: de DABS werd terecht bekroond op de Agoria e-gov Awards als beste project van het jaar 2019.

Bijna één jaar na de inwerkingtreding is het tijd een balans op te maken. Hoe functioneert de DABS, welke technische verbeteringen kwamen tot stand, hoe kunnen veel voorkomende problemen worden opgelost en welke wijzigingen zijn er op til. Het doel is onze praktijkwerking en de DABS zelf verder te optimaliseren. VLAVABBS zorgt voor de presentaties. Bovendien is er ruim de mogelijkheid tot het stellen van vragen.

Waar en wanneer?

  • Mechelen, Hotel Van der Valk, Rode Kruisplein 1-4, 2800 Mechelen, maandag 23 maart 2020 om 9:00u
  • Gent, Holiday Inn Gent Expo, Maaltekouter 3, 9051 Sint-Denijs-Westrem, donderdag 26 maart 2020 om 13:00u
  • Hasselt, Holiday Inn Hasselt, Kattegatstraat 1, 3500 Hasselt, dinsdag 31 maart 2020 om 13:00u

Programma

Gent en Hasselt

13:00u Inschrijving
13:30u Deel 1
13:45u Vragenronde
15:00u Koffiepauze
15:30u Deel 2
16:45u Vragenronde
17.00u Einde

Mechelen

09:00u Inschrijving
09:30u Deel 1
10:45u Vragenronde
11:00u Koffiepauze
11:30u Deel 2
12:45u Vragenronde
13.00u Einde

Behandelde thema’s:

  • Stand van zaken: nieuwe functionaliteit sinds inwerkingtreding
  • Wijzigen en verbinden van akten, omgaan met ontbrekende randmeldingen
  • Omgaan met verschillen in persoonsgegevens tussen akten onderling en/of tussen akten en het Rijksregister
  • Optimalisatievoorstellen van de wet: het uitbreiden van de definitie van de materiële vergissing, de ambtshalve vernietiging in limitatieve gevallen en wijzigen van akten op basis van andere akten
  • Verdere stappen in de toekomst: verbinding met griffies, KB genealogisch, historisch en wetenschappelijk onderzoek.

Inschrijven

Inschrijven kan via inschrijvingsformulier

Inschrijven en kosteloos annuleren tot een week voor aanvang van de informatiesessie.

Kostprijs

45€ (vrijgesteld van BTW): effectieve leden van VLAVABBS (ambtenaren en beambten uit de gemeentelijke diensten burgerzaken)
150€ (excl. BTW): toetredende leden van VLAVABBS (bedrijven en partners).

Enkel een VLAVABBS-lid of zijn/haar plaatsvervanger kan deelnemen.
Indien u nog geen lid bent, maar lid wenst te worden, kan u bij de inschrijving een lidmaatschap aanvragen.
Een lidmaatschap voor 2020 kost € 50 (vrijgesteld van BTW).